Thursday, September 3, 2009

3 PERINGKAT DOA (sambungan)


Salam ceria sihat kaya bahagia,

Peringkat ke dua,
Doa disempurnakan.

Setiap doa 'menunggu' untuk disempurnakan, bermaksud kita akan mencapai atau memperolehi apa yang kita hajatkan bersesuaian dengan diri kita sendiri (yang terbaik untuk kita). Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha bijaksana, Ia lebih mengetahui apa yang terbaik bagi hambanya.
”.....kamu menyukai sesuatu mungkin ia buruk bagi kamu, kita membenci sesuatu padahal itu lebih baik bagimu.........”. Hendaknya kita sentiasa bersyukur dan bertawal kepada Allah, walau apa pun yang kita terima. Bila kita bersyukur dan 'pasrah', pasti Allah membantu mencukupi segala keperluan dan dikurniakan ’rezeki yang tidak disangka-sangka’ yang lebih baik lagi. Itulah janji Allah kepada hambanya yang sentiasa bersykur.

Maka apabila kita benar-benar memahami ’konsep penyempurnaan doa’ seharusnya kita akan lebih gigih berusaha, meningkatkan pengetahuan dan memperbaiki kelemahan yang ada bagi mematuhi hukum ’Qadak dan Qadar’. Kita berusaha dengan penuh keyakinan dengan penuh keikhlasan bahawa kita pasti akan berjaya mencapai apa yang kita doakan(kita juga akan lebih 'kusyuk' bila berdoa, tidak seperti kebanyakan 'makmum' yang tidak memahami doa Imam). Bertepatan (dibuktikan) oleh ’Low of attracktion’ yang mengatakan ’kemiripan akan menarik kemiripan’. Perasaan (emosi) gembira akan menarik lebih banyak perkara-perkara yang menggembirakan dan begitulah sebaliknya apabila kita banyak mengeluh dan merungut akan menarik lebih banyak kekusutan dan masalah dalam hidup.

Bukankah Islam telah menyediakan panduan hidup yang amat sempurna melalui Al Quran dan Sunnah Rasullullah yang mana ia sebahagian dari Rukun Iman. Ia menjadi dasar kesempurnaan Iman umat Islam. Bagaimana dengan diri kita?....

Semoga kita tergolong hamba-hambaNya yang sentiasa mendapat taufik dan hidayahNya. Perbanyakkan beristighfar, memaafkan, sentiasa bersyukur dan redha dengan apa yang berlaku kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik bagi hambanya. Dengan itu hati kita akan sentiasa ’tenang dan gembira’ yang pastinya akan menarik lebih banyak ’kesempurnaan hidup’ yang menjadi ’fitrah sebenar’ semua umat manusia. Amin.

No comments:

Post a Comment