Monday, August 31, 2009

3 PERINGKAT DOA


Salam ceria sihat kaya bahagia,

..."demi masa, sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan yang beramal saleh dan yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan yang berpesan-pesan kepada kesabaran..."

Maha benar, Allah maha kaya, benar Allah maha Pemurah (...mintalah kepadaku, nescaya akan Ku tunaikan....), benar, Allah maha Pengurnia. Sememangnya setiap permintaan hambanya pasti akan ditunaikan, tidak kira orang-orang yang taat perintahNya, bahkan juga orang-orang yang ingkar perintahNya.

Malangnya ramai umat Islam sendiri yang seperti tidak percaya, tidak yakin malah sering mengeluh dan melakukan perkara-perkara yang sebenarnya semakin menjauhkan dirinya dari mencapai apa yang di inginkan.

Bukankah dalam 6 rukun Iman sudah dijelaskan prinsipnya. Sementara peraturan atau tunjuk jalan sudah dijelaskan dalam 5 rukun Islam. Masalahnya adakah kita sebagai umat Islam benar-benar memahami maksud dan pedoman yang tersurat dan tersirat?

Cuba kita renungkan dan fahami 3 peringkat doa berikut:-

Peringkat pertama,

Doa dikabulkan. Apa pun yang berlaku kepada kita sebelum kita mencapai sesuatu 'hajat', ia adalah 'proses pengkabulan' doa. Sebab itu semestinya kita bersyukur, redha dan terus memperbaiki usaha kita. Agar hajat kita lebih cepat kita terima. Bukankah kita percaya hukum Qadak dan Qadar, yang mana segala sesuatu itu telah di tetapkan peraturannya(sistem). Mengikut pengalaman pergaulan dan melalui program MENTOR SIHAT KAYA BAHAGIA, selama ini ramai antara kita hanya tahu menyebut dan makna Qadak dan Qadar, tetapi tidak memahami sebenar-benarnya pengertian dan kaitannya dengan ilmu sains yang luas. Kita sememangnya mampu menjadi lebih hebat bila kita memahaminya.

Peringkat kedua,
Doa disempurnakan.

Peringkat ketiga,
Doa dimuliakan.

Dua topik ini, Insyaallah akan saya sambung kemudian ye....

Semoga taufik dan hidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. Amin

1 comment:

  1. Ya..InsyaAllah, sambung la lagi artikel ini di masa akan datang, ia amat berguna untuk semua orang!

    ReplyDelete