Wednesday, August 19, 2009

TIGA JENIS REZEKI?....(sambungan)


Salam ceria sihat kaya bahagaia,

Kedua;
Rezeki yang digantung(ditangguhkan)

Sesungguhnya Allah maha Kaya, maha Pemurah, lagi maha Pengurnia,"....mintalah kepadaKu, nescaya Aku tunaikan....".

Apa sahaja yang kita minta, apa sahaja yang mampu kita fikirkan pasti akan Allah kurniakan(izinkan). Perlu diingat Allah telah mengatur segala sesuatu itu begitu sempurna aturannya mengikut hukum Qadak dan Qadar yang menjadi salah satu daripada rukun Imaan.

Rezeki yang digantung bermaksud, sesuatu yang kita minta(hajatkan) masih belum kita perolehi. Sebagaimana telah dijelaskan di atas, Allah telah mengatur segalanya mengikut aturan ditetapkan. Kita mestilah belajar(mengetahui) dan berusaha untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan itu untuk mencapai apa sahaja yang kita inginkan. Selagi kita tidak menepati aturan(hukum/formula), kita tidak akan memperoleh apa yang kita hajatkan, itulah maksud 'rezeki yang digantung' atau belum ditunaikan. Asal kita tidak berputus asa untuk terus mengkaji dan berusaha untuk 'menepati aturanNya' kita pasti akan berjaya.

Kesimpulannya berapa banyak dan berapa canggih pun rekaan manusia itu, sebenarnya bukan 'ciptaan' manusia(yang mencipta hanya Allah). Kita hanya mengubahsuai dari sesuatu yang sedia(ciptaan Allah) ada.

Dengan memahami fakta ini, sepatutnya tiada istilah 'putus asa' dalam kamus hidup kita. Kita akan lebih bersemangat, lebih bersyukur dan lebih 'pasrah'. Yang mana sifat-sifat tersebut sebenarnya 'kunci terpenting' untuk berjaya(akan diulas dalam topik 'tiga kunci kejayaan').

Kita sambung lagi untuk mengetahui 'Rezeki yang dijanjikan'(Insyaallah).
Semoga taufik dan hidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. Amin

No comments:

Post a Comment