Wednesday, August 12, 2009

SIAPAKAH MENTOR ANDA?...

Salam ceria sihat kaya bahagia,
Sedar atau tidak sebenarnya corak kehidupan kita adalah hasil 'pengaruh' seseorang atau alam sekeliling. Sehingga ada ungkapan;-

"...jika kita ingin mengenali diri kita, kenalilah siapa kawan-kawan kita...".

"...jika kita tidak merancang untuk hidup senang, sebenarnya kita sedang merancang untuk hidup susah...."

Oleh itu jangan memperjudikan usia persaraan masa depan(terutamanya akhirat) dengan tidak merancang ke arah kehidupan yang 'sejahtera'.

Kita sebenarnya perlukan 'MENTOR' dalam membimbing hidup kita agar sentiasa berada di landasan yang betul menuju 'KESEJAHTERAAN' hidup di dunia dan akhirat. Lalu, siapakah mentor anda?....

Bagi kita umat Islam Allah lah mentor teragung yang menjadi tempat mengadu, tempat meminta pertolongan dan tempat berserah. Sementara Nabi Muhammad Rasullullah SAW pula adalah IDOLA TERBAIK yang pernah wujud di muka bumi.

Sentiasalah kita mendekatkan diri dengan sentiasa ingat (berkomunikasi dlm hati) kepadaNya walau di mana pun kita berada. Biar berapa banyak pun kesalahan dan berapa besar pun dosa kita, yakinlah Allah maha pengampun lagi maha penerima taubat asal kita mahu sentiasa mendekatkan diri kepadaNya.

Sebesar dan setinggi mana pun cita-cita kita yakinlah Allah maha berkuasa, maha pengurnia lagi maha penyayang. Asal sahaja kita mahu belajar dan memahami Qadak dan QadarNya. Tiada sesuatu apa pun yang mustahil bagi Allah.

Kita sering gagal atau ditimpa kesusahan adalah kesalahan kita sendiri, kerana buruk sangka dan pemikiran serta tindakan kita juga kaum kita sendiri.

Segeralah kita kembali berpegang kepada 'TALI ALLAH' bermula dengan;-

- diri kita sendiri
- kumpulan kecil
- sekarang dan berterusan

Pertolongan Allah pasti menjadi milik orang-orang yang sabar. Amin

2 comments:

  1. Salam,
    Very powerful thoughts, thanks for sharing

    ReplyDelete
  2. Tq,
    always keep in touch with aur 'GREAT MENTOR'. Amin

    ReplyDelete