Wednesday, April 29, 2009

BERMULA DENGAN YANG 'PERCUMA'

Salam ceria sihat, kaya, bahagia,

- Bermula dengan yang percuma(tak kena bayar)

Amalkan amalan-amalan 'kerezekian' (amalan agar dipermudahkan menarik rezeki).Apa yg sering berlaku kepada kita sekarang, adalah apa yang Allah'tetapkan' kepada kita hasil daripada 'pemikiran' dan 'pendedahan' sejak dari dalam kandungan, oleh ibu bapa kita, rakan-rakan sekeliling kita dan akhirnya apa yg sering kita lihat, baca, fikir dan pergaulan kita.
Kita akan sering gagal bila melakukan sesuatu yg tidak ada dalam 'ketetapan' untuk kita, namun apabila kita terus mengulangi sesuatu yang sama akhirnya akan tercapai apabila 'ketetapan' baru telah terbina.

Sebab itu pemikiran, emosi dan tindakan mesti selari;-

- Pemikiran - berkaitan perkara 'logik' berasaskan ilmu(maklumat),pengalaman dan keinginan.

- Emosi - perasaan semulajadi yg timbul setiap kali memikirkan 'impian', ia berasaskan kepada keinginan yg meluap-luap disertai keyakinan yg amat tinggi.

- Tindakan - hasil perancangan yg sistematik, berasaskan kajian fakta, kebarangkalian yg tinggi utk berjaya berasaskan, kemampuan, kebolehan dan peluang.
Supaya apa yang 'ditetapkan' utk kita sekarang cepat berubah bertepatan dengan apa yang kita 'hajatkan', amalkanlah amalan baru yang berbeza dgn sebelumnya, kalau sudah 'betul' pertingkatkan 'tawakal' (ikhlas krn Allah).

- Jadikan 'Istighfar' sebagai zikir (banyakkan minta ampun dan maafkan diri sendiri dan semua orang). Amalkan solat sunat taubat. Berdoa agar Allah ampunkan segala dosa dan dipermudahkan 'hajat' (qadak dan qadar hanya boleh berubah dgn doa), 'memadam ketetapan yg buruk dan menggantikan ketetapan sebagaimana dihajatkan'.

- Jaga hati agar sentiasa 'redha' dan 'bersyukur' "WALAU APA PUN YANGBERLAKU".
Semua orang bahkan Nabi juga melalui ujian dalam perjuangan.(Saya juga pernah melalui ujian, kemalangan kereta 'lambang kejayaan', bisnes merudum, masalah keluarga, hinggalah premis bisnes tenggelam dua kali oleh banjir besar di Kota Tinggi) Sehingga kita redha dan pasrah, hati akan tenang. KETENANGAN ADALAH ANUGERAH YANG PALING NIKMAT.

Fikiran jadi lapang, idea pun mencurah datang (Ya Allah ampuni kami, memadailah Engkau tempat kami mengadu dan meminta pertolongan).(luangkan masa(rutin) utk membaca Quran dan membaca buku ilmiah (termasuk kursus/seminar) serta ceramah agama dan motivasi.

- Syukur selalu dengan memperbanyakkan bersedekah dan 'memberi' padadiri sendiri, para nabi, ibu bapa, semua orang dan semua makhlukAllah.

Idea-idea yang membawa perubahan ke arah kejayaan InsyaAllah akan segera datang.

Semoga Taufik dan HidayahNya sentiasa mengiringi kita selamanya. Amin

No comments:

Post a Comment