Thursday, April 30, 2009

BERMULA DENGAN YANG 'BASIC'

Salam ceria sihat, kaya, bahagia,

Ingin hidup 'cemerlang' di dunia, mesti dengan 'ILMU', ingin hidup 'cemerlang' di akhirat mesti dengan 'ILMU', ingin hidup 'cemerlang' di DUNIA DAN AKHIRAT mesti dengan 'ILMU'.

Dalam Islam bab menuntut ilmu adalah 'agenda utama' dalam hidup. Kita sebenarnya pun telah menerima 'ilmu' sejak dari dalam kandungan dan diwajibkan menuntut ilmu hinggalah ke 'liang lahad'. Ilmu apa yang sering kita terima, adalah penunjuk jalan hidup kita di masa depan.

Apa yang menjadi 'TAKDIR' kita adalah hasil daripada 'ilmu' (pendedahan) sejak dalam kandungan ibu.(anak umpama kain putih, ibu bapalah yang 'menentukan pilihan' ....bila ia dewasa). Seharusnya ilmu 'basic' yang patut kita ketahui ialah 'ilmu mengenal potensi diri'(tentunya selepas 'kenal penciptanya').

Kita boleh mengetahui potensi diri melalui ilmu 'meta fizik'(contohnya melalui tarikh lahir).
Kita juga mesti mengetahui 'anatomi' diri untuk kesihatan jasmani dan 'minda' yang banyak berkaitan rohani, melalui Quran dan Hadis seperti MEMAHAMI RUKUN IMAN mendahului 'ILMU SAINS' (perlu diingat apabila berlaku pertentangan antara Quran dan Hadis dengan sains moden, maka pilhlah Quran dan Hadis).

Melalui PROGRAM MENTOR PENDIDIKAN SIHAT, KAYA, BAHAGIA, ada diterangkan asas-asas berikut:-
- Mengenali potensi diri (melalui tarikh lahir)
- Pengurusan minda (hidup tenang dan bahagia)
- Anatomi dan pemakanan (kesihatan)
- Pengurusan kewangan (ke arah Jutawan Bertakwa).

Semoga Taufik dan HidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. Amin

No comments:

Post a Comment