Friday, July 3, 2009

APAKAH YANG KITA CARI?.....


Salam ceria sihat, kaya, bahagia,


Apakah sebenarnya yang kita cari dalam hidup ini?....

Lihat sahaja Michael Jackson, beliau telah mencapai kejayaan dalam kerjaya menjadi penghibur yang amat berjaya sejak di usia muda. Adakah beliau sudah menemui atau mencapai sesuatu yang benar-benar memberi kepuasan dalam hidup beliau?

Sememangnya kita tidak dapat mengetahuinya secara tepat, tetapi berdasarkan kisah-kisah dan peristiwa yang berlaku sepertinya mereka 'penasaran' dalam mencari 'sesuatu' dalam hidup ini.

Banyak lagi selebriti yang 'hebat' seperti Bruce Lee, Elvis, Bob Marley, Marilyn Monroe dan ramai lagi yang sepertinya menghadapi masalah 'tekanan' sebelum mati mengejut.

Kepuasan dan ketenangan adalah sesuatu yang abstrak, tidak banyak yang dapat dijelaskan dengan fakta apakah sebenarnya yang mampu memberi kepuasan dan ketenangan dalam hidup.

Tetapi kita sebagai umat Islam sepatutnya tidak ada sesuatu apa pun yang mampu menyebabkan kita 'stress'. Fakta sains telah membuktikan wujudnya satu ruang dalam otak manusia yang dinamakan 'GOD SPOT'. Ruang itulah yang sepatutnya memandu hidup kita dengan memenuhi, dan melayani 'suara hati' yang dirangsang oleh titik 'god spot' tersebut.

Saya ingin berkongsi maksud Ayat "...Sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan yang beramal soleh dan yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan yang berpesan-pesan kepada kesabaran....". Renungkanlah maksudnya, bukankah percaya kepada Quran adalah sebahagian rukun iman yang wajib diyakini?

Sekiranya apa pun juga yang kita lakukan, apa pun cita-cita 'besar' kita, jika didasari dan berpaksikan Rukun Iman dan Rukun Islam, tentunya kita akan tenang dan bahagia dan pastinya mampu mencapai kejayaan yang lebih hebat lagi bila kita 'berjemaah'?
Semoga taufik dan hidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. Amin

1 comment:

  1. Salam...Sekaya manapun kita akhirnya hanya bekalan amal yang dibawa. Mudahan roh beliau dicucuri rahmat amin

    ReplyDelete