Sunday, March 29, 2009

HIDUP ADALAH ANUGERAH....

Salam ceria SKB,

Sudahkah anda merancang untuk 'membina sumber kewangan' bagi menjana kewangan menggantikan sumber pendapatan sekarang apabila bersara kelak? Alangkah bagusnya jika kita dpt "bersara awal, bersara sihat, kaya dan bahagia?".

Pada pendapat saya peribadi, saya tidak berstuju dengan pendapat pakar yang mengatakan kita perlu melanjutkan umur persaraan kepada 60 tahun supaya golongan yang akan bersara ini akan mempunyai lebihan tahun untuk bekerja sebelum bersara. Maksudnya, jika dilanjutkan ke 60 tahun tidak cukup nanti, perlukah kita lanjutkan sehingga ke umur seterusnya? Maaflah jika apa yang saya nyatakan ini menyinggung sesiapa. Niat saya adalah ikhlas untuk membantu, membuka minda, mengubah cara berfikir kita.

Apa yang perlu kita fikirkan adalah satu konsep "multiple streams of income" atau mempelbagaikan sumber pendapatan(untuk membina sumber 'wang', bukan mencari 'wang').
Pakar filosofi perniagaan terkenal di Amerika Syarikat, Jim Rohn,berkata "bina perniagaan secara part-time di samping bekerja secara full-time sehinggalah perniagaan anda maju dan dapat memberikan pulangan yang lumayan, sehinggalah anda mampu berhenti bekerja dengan orang lain" (tentunya dpt memberi peluang orang lain pula mendapat jawatan dan gaji kita, sebelum mereka pula bersara serta memberi peluang kepada yang seterusnya?).

Dan kita juga tahu yang 90% rezeki itu datangnya daripada perniagaan.

Ayuh! Mari kita mulakannya! Usah tunggu lagi.
Baiklah, anda cuma ada dua pilihan.

1. Teruskan dengan hidup anda sekarang tanpa usaha untuk merubah kehidupan kepada yang lebih sempurna.
2. Bertindak dengan melakukan sedikit perubahan "CARA BERFIKIR" untuk masa depan anda dan keluarga anda supaya ianya lebih terjamin.

Memang benar! Hidup bukannya sentiasa mudah. Kejayaan tidak akan datang bergolek tetapi kekesalan pada masa akan datang disebabkan anda tidak mengambil tindakan untuk memajukan diri anda sendiri sekarang, adalah lebih perit daripada kesusahan yang anda akan lalui semasa memperbaiki diri anda sekarang.

Segalanya telah disediakan, anda hanya perlu "fokuskan minda" ke arah ..."SEKARANG SAYA MAHU HIDUP SIHAT, KAYA DAN BAHAGIA....". Hanya perlu meniru langkah demi langkah yang mudah menuju 'matlamat".

Sebarang pertanyaan hubingi ; ybredha@gmail.com

No comments:

Post a Comment