Sunday, June 14, 2009

BERTANYA KEPADA DIRI SENDIRI?...


Salam ceria sihat, kaya, bahagia,

Satu masalah akan memberi kesan emosi berbeza hasil dari bentuk soalan yang berbeza. Satu soalan yang betul mampu menyelesaikan masalah, sebaliknya soalan yang salah boleh menyebabkan masalah bertambah berat.
Sebagai contoh; sekiranya anda menghadapi 'masalah kewangan', apakah kesan perasaan anda bila anda bertanya pada diri anda soalan-soalan berikut;
1 - "Kenapalah masalah kewangan aku tak selesai-selesai lagi.....?"
2 - "Kira-kira tahun depan boleh selesai tak masalah kewangan aku ni, kalau aku masih macam ni......?"
3 - "Kira-kira kalau pendapatan aku RM10,000.00 sebulan tentu aku senang, kan bagus kalau aku cari peluang part time...?"

Daripada bentuk soalan-soalan di atas tentu anda dapat rasakan soalan manakah yang mampu menghasilkan tindakan paling cepat untuk bertindak bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Kesimpulannya, kita mesti banyakkan bertanya soalan-soalan yang terbina daripada jawapan yang mampu menyelesaikan 'masalah'. Dengan cara itu ruang fikiran akan dapat lebih fokus, hasilnya tindakan akan dapat segera dilakukan.

Cuba lihat soalan 1, ia akan menyebabkan lebih banyak keluhan, sudah tentu akan menarik lebih banyak masalah.
Soalan 2, tentu akan merangsang fikiran mencari idea untuk di laksanakan.
Sementara soalan 3, ia akan merangsang fikiran lebih fokus untuk memilih tindakan yang paling sesuai dan berkesan.

Semoga taufik dan hidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. Amin

No comments:

Post a Comment